Nechávám čtyřkolku zaparkovanou týden a mám vybitou baterii – co způsobuje tento problém a jak mu předcházet?

Pokud vlastníte dětskou čtyřkolku, která je umístěná v garáži, na chatě či u prarodičů a využíváte ji převážně o víkendech, možná jste se už setkali s nepříjemností vybití baterie po několika dnech odstavení. Přestože po každém použití důkladně vypínáte všechny spotřebiče, včetně zapalovací skříňky, a vyjmete klíček, baterie se postupně vybíjí. Tento jev však má své vysvětlení, a proto je dobré vědět, co přesně za tím stojí, abyste se mohli vyhnout problémům se startováním.

obrázok_2025-06-18_090142481

Proč se baterie vybíjí i když je čtyřkolka vypnutá?

Hlavním viníkem vybití baterie během odstavení je často zabudovaný alarm. Moderní dětské čtyřkolky jsou stále častěji vybaveny alarmovým systémem, který slouží k ochraně před krádeží nebo nežádoucím používáním. Alarm je však v nepřetržité pohotovosti 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, což znamená, že stále odebírá elektrickou energii z baterie – i když je čtyřkolka vypnutá.

V krátkodobém horizontu, například pokud čtyřkolku necháte odstavenou jednu noc, není tento odběr energie dostatečný k tomu, abyste si všimli problém. Avšak, pokud je odstavení delší, týden nebo více, dojde k významnému vybití baterie, což způsobí, že startér začne těžko točit nebo čtyřkolka už vůbec nenastartuje.

Jak se vyhnout vybíjení baterie?

  1. Vypínejte alarm během delšího odstavení
    Pokud alarm nepoužíváte, nejlepším řešením je jeho úplné vypnutí. Tímto krokem se zastaví průběžný odběr energie z baterie a vy předejdete jejímu vybití.

  2. Časové vypnutí alarmu při parkování
    V případě, že alarm používáte z důvodu bezpečnosti vašeho dítěte nebo možnosti dálkového vypnutí čtyřkolky, doporučuje se alarm během delšího parkování (například během týdne v garáži) vypnout. Při plánovaném ježdění či v době, kdy je čtyřkolka aktivně používána, alarm opět zapněte.

  3. Pravidelná údržba baterie
    Kromě samotného vypínání alarmu nezapomínejte na pravidelnou kontrolu a nabíjení baterie, zejména před delším odstavením čtyřkolky.

Kde se nachází alarm a jak ho vypnout?

Alarm je fyzicky umístěn nejčastěji v přední části čtyřkolky pod plastovým krytem. Typicky jde o malou černou krabičku, která je připevněná na kostře rámu. Z krabičky vycházejí dva konektory: jeden 9-pinový a druhý 2-pinový, přičemž druhý je často propojen s kulatým červeným plastovým reproduktorem (sirénou).

Pokud chcete alarm dočasně deaktivovat, stačí odpojit 9pinový konektor ze zapojení. Tento krok nemá negativní vliv na základní funkčnost čtyřkolky – tedy čtyřkolka bez připojeného alarmu bude fungovat úplně normálně, ale už nebude chráněná alarmem.

Výhody a nevýhody používání alarmu

Alarm je nepochybně užitečným doplňkem, který zajišťuje ochranu vozidla a klidnější spánek rodičů i dětí. Ale jako vše, i alarm má svou cenu – v tomto případě je „cenou“ vyšší spotřeba energie, která může vést k vybití baterie. Proto je potřeba zvážit, co je pro vás prioritou – maximální bezpečnost nebo bezproblémové startování po delším odstavení.

Shrnutí

  • Vybitá baterie po delším odstavení čtyřkolky je často způsobena stále aktivním alarmem, který odebírá energii 24/7.

  • Pokud alarm nepoužíváte, doporučuje se ho odpojit, čímž předejdete vybití baterie.

  • Při využívání alarmu z bezpečnostních důvodů ho vypněte během delšího parkování a zapněte při jízdě.

  • Alarm se nachází pod plastovým krytem v přední části čtyřkolky, jeho odpojení je jednoduché a nesnižuje funkčnost čtyřkolky.

S těmito informacemi a jednoduchými opatřeními si můžete být jisti, že vás po návratu ke čtyřkolce nebude čekat vybitá baterie a vy si tak bez problémů užijete každou jízdu.


Pokud máte další otázky ohledně údržby baterie nebo alarmových systémů, neváhejte nás kontaktovat na podpora@pitbiker.cz nebo prostřednictvím našich sociálních sítí. Rádi vám poradíme!