Minibiky a čtyřkolky s motorem 49cc a 2T motorem patří mezi oblíbené stroje pro začínající jezdce i hobby nadšence. Někdy se však můžete setkat s problémem, že motor na volnoběh běží při velmi vysokých otáčkách. Tento jev může nejen znepříjemnit jízdu, ale v některých případech způsobit i vážné poškození stroje. V tomto článku si vysvětlíme, proč se to děje a jak tento problém efektivně řešit.
Co znamenají vysoké volnoběžné otáčky?
Volnoběžné otáčky jsou takové, při kterých motor běží bez přidání plynu, tedy když je plynová páčka (rychlopal) uvolněná. V ideálním stavu by měl motor běžet na volnoběh tiše a s nízkou, stabilní rychlostí otáček. Pokud však motor běží volnoběhem příliš rychle, minibike může mít tendenci stále se pohybovat vpřed, i když nepřidáváte plyn.
Tento stav často provází fakt, že minibike má stále snahu jet dopředu, což znamená, že spojka je stále v záběru. V praxi to znamená, že při stání na místě musíte držet brzdu, abyste minibike zastavili. Spojka se však přitom točí a přitlačuje k spojkovému zvonu, který stojí, což způsobuje zvýšené tření a tím i nadměrné přehřívání spojky. Dlouhodobé vystavení těmto podmínkám vede k rychlému opotřebení nebo dokonce spálení spojky, což vyžaduje nákladnou opravu.
Jak předejít poškození spojky?
Vyvarujte se stavu, kdy minibike na volnoběhu stále táhne dopředu, i když stojíte na brzdě. Pokud se to děje, znamená to, že spojka se zbytečně přehřívá a opotřebovává. Řešení spočívá ve správném nastavení plynového lanka a karburátoru, což si nyní podrobně vysvětlíme.
Kontrola a nastavení plynového lanka
Prvním krokem při řešení vysokých otáček na volnoběhu je zkontrolovat plynové lanko:
-
Volnost plynového lanka: Lanko by nemělo být příliš napnuté. Některá plynová lanka mají na nastavovací části (adapter) možnost nastavit délku bowdenu, což umožňuje vytvořit malou vůli. Tato vůle znamená, že rychlopal je v základní poloze uvolněný a nepůsobí na karburátor.
-
Volný chod lanka: Lanko by mělo volně procházet bowdenem bez zátěže či drhnutí. Pokud je pohyb tuhý nebo nepravidelný, je potřeba lanko vyčistit a naolejovat speciálním olejem na lanká nebo v případě poškození vyměnit.
-
Správné vedení lanka: Lanko by nemělo být omotané kolem řídítek nebo zamotané do kolečka na plynové páčce, protože to může způsobit nežádoucí napnutí. Lanko musí jít hladce od rychlopalu ke karburátoru.
-
Nastavení volné dráhy: Na plynovém lanku nastavte takovou vůli, aby rychlopal měl minimální vůli v základní poloze, ale stále bez přidání plynu. Vůli nastavíte otočením nastavovacího adaptéru o 1-2 mm bez toho, abyste přidali plyn.
Nastavení volnoběžných otáček na karburátoru
Pokud je plynové lanko správně nastavené, ale motor stále běží na volnoběhu příliš rychle, je potřeba upravit nastavení karburátoru:
-
Lokalizace šroubku volnoběhu: Šroubek pro nastavení volnoběžných otáček se nachází na pravé straně karburátoru (když sedíte na motorce). Jedná se o malý šroubek se zářezem pro plochý šroubovák a pod jeho hlavou je pružinka.
-
Základní nastavení: Šroubek nejprve jemně dotáhněte a následně ho povolte o 1,5 otáčky. Toto je standardní tovární nastavení pro volnoběžné otáčky.
-
Fungování šroubku: Přišroubováním šroubku zvyšujete volnoběžné otáčky motoru, naopak jeho povolením snižujete otáčky.
-
Ladění otáček: Po nastavení karburátoru vyzkoušejte přidat plyn na rychlopalu, poté ho uvolněte. Vypněte motor, znovu ho nastartujte a nechte otáčky ustálit. Pokud má motor stále vysoké otáčky, šroubek volnoběhu povolte ještě o 0,5 otáčky a opakujte zkoušku. Pokud jsou otáčky příliš nízké a motor chcípá, šroubek mírně dotáhněte cca o 1/4 otáčky.
-
Důležitá upozornění:
-
Nastavování volnoběhu se provádí pouze za teplého motoru, nikdy za studena.
-
Při nastavování volnoběhu nesmí být zapnutý sytič.
-
Šroubek nastavujte výhradně ručně plochým šroubovákem, ne elektrickým nářadím.
-
Pokud navzdory úpravám šroubkem nedochází ke změně otáček, karburátor může být poškozený nebo zanesený a je třeba ho vyčistit, případně vyměnit. Více informací o správném palivu a údržbě karburátoru najdete v našem blogu „Jaké palivo používat, aby nedošlo k poškození karburátoru“.
Shrnutí
Vysoké otáčky na volnoběhu mohou signalizovat problém s nastavením plynového lanka nebo karburátoru, ale i nadměrné zatížení spojky. Důležité je:
-
Zkontrolovat a správně nastavit plynové lanko, zajistit jeho hladký chod a správnou vůli.
-
Přesně nastavit volnoběžné otáčky karburátoru podle teplého motoru a továrních parametrů.
-
Vyhnout se dlouhodobému stavu, kdy minibike táhne dopředu při volnoběhu a stojí přitom na brzdě, aby nedošlo k přehřívání a poškození spojky.
Dodržením těchto kroků výrazně prodloužíte životnost spojky i karburátoru a zlepšíte chod svého minibiku.
Máte-li s nastavením problém nebo se vám už stalo, že minibike hučí, ale nepohybuje se, doporučujeme si přečíst náš detailní blog na toto téma.
Potřebujete náhradní díly na minibike nebo odbornou pomoc? Navštivte náš eshop pitbiker.cz a vyberte si z nabídky kvalitních komponentů na minibiky a čtyřkolky.