Konektory a barevné kódy na pitbike a dětských ATV 125 ccm (orientačně)

Upozornění: Barevné kódy se u „čínské“ kabeláže můžou lišit podle výrobce. Níže uvádím nejběžnější kombinace pro horizontální motory (125 ccm, 110 ccm, 90 ccm ap.). Vždy si zkontroluj skutečné zapojení podle schématu a měřením.

obrázok_2025-10-21_074016960

Nejčastější barvy vodičů – co znamenají

  • Green (zelený) – kostra/zem (−)

  • Red (červený) – stálé +12 V z baterie

  • Black (černý) – +12 V po klíčku (spínací skříňka zapnutá)

  • Black/Red (černo-červený) – AC napájení CDI ze zdrojové (excitační) cívky

  • Blue/White (modro-bílý) – pick-up (snímač impulzu pro CDI)

  • Black/Yellow (černo-žlutý) – výstup z CDI do zapalovací cívky (primár cívky)

  • White (bílý) a Yellow (žlutý) – světelné/nabíjecí AC výstupy ze statoru do regulátoru (u 6-cívkového často 2× Yellow)

  • Yellow/Yellow/Yellow (3× žlutý) – třífázový stator (méně časté u 125 ccm)

  • Brown (hnědý) – napájení osvětlení/obrysů po klíčku

  • Orange (oranžový) – směrovky levé (pokud výbava)

  • Light Blue (světle modrý) – směrovky pravé (pokud výbava)

  • Green/Yellow (zeleno-žlutý) – brzdové světlo (signál ze spínače brzdy)

  • Pink (růžový) – snímač hladiny paliva (plovák)

  • Light Green (světle zelený) – neutrál (spínač neutrálu)

  • Yellow/Red (žluto-červený) – řídicí signál startovacího relé (z tlačítka START)

  • Black/White (černo-bílý) – „kill“ vodič (zastavení motoru – uzemnění CDI)


Všechny běžné konektory, které na 125 ccm pitbikách/ATV najdeš

1) Stator / magneto (svazek od motoru)

  • 2–3pin konektory (AC osvětlení/nabíjení)

    • 1× White + 1× Yellow (jednofázové) – do regulátoru/usměrňovače

    • 2× Yellow (jednofázové, 6-cívkové) – do regulátoru

    • 3× Yellow (třífázové, vzácně) – do 3f regulátoru

  • Pick-up (snímač impulzu) – často samostatný 1-pin/2-pin (Blue/White + Green)

  • Exciter (napájení CDI) – 1-pin/2-pin (Black/Red + Green)

2) Regulátor/usměrňovač (R/R)

  • 4-pin (jednofázový) – Yellow/White (AC vstupy), Red (+12 V do baterie), Green (zem)

  • 5-pin – výše + Black (snímání +12 V po klíčku)

  • 3-pin (některé jednoduché soustavy) – různé kombinace dle výrobce

3) CDI jednotka (zapalování)

  • AC CDI (nejčastější u 125 ccm) – 5 nebo 6 pin obdélníkový konektor
    Typické vodiče: Black/Red (AC napájení), Blue/White (pick-up), Black/Yellow (do cívky), Green (zem), Black/White (kill)

  • DC CDI (méně časté) – podobný 6-pin, vyžaduje +12 V z baterie (Black)

Poznámka: Tvar konektoru může být stejný, ale pinout se liší mezi AC a DC CDI.

4) Zapalovací cívka

  • 1-pin (samice) + oko na kostru

    • Black/Yellow – přívod z CDI

    • Kostření přes rám nebo samostatný Green

5) Spínací skříňka (klíček)

  • 4-pin blok – obvykle: Red (+ baterie), Black (+ po klíčku), Green (zem), Black/White (kill)

6) Startovací relé (solenoid)

  • 2 silné šroubové svorky – baterie ↔ startér

  • 2-pin tenký konektor – Yellow/Red (řízení z tlačítka START) + Green (zem)

7) Tlačítka na řídítkách (start/kill/světla)

  • Různé 2–6pin bloky dle páčky:

    • KillBlack/White ↔ Green (spojí na zem)

    • StartYellow/Red (na relé), Black (+ po klíčku)

    • Světla/klaksonBrown, Yellow, Green, ap.

8) Osvětlení (přední/zadní)

  • 2-pin k žárovkám/LED modulům: Brown (+ po klíčku)Green (zem)

  • Brzdové světlo: často 3vodičový svazek – obrys Brown, brzdový signál Green/Yellow, zem Green

9) Spínač brzdy (přední/zadní)

  • 2-pin – přivádí + po klíčku na Green/Yellow (do brzdové žárovky)

10) Směrovky (pokud jsou) a blikač

  • Směrovky2-pin – Orange (levá) nebo Light Blue (pravá) + Green (zem)

  • Blikač (relé)2 nebo 3 pin – typicky značení B, L, E (napájení, výstup, zem)

11) Klakson

  • 2-pin – Brown/Black (+ po klíčku přes tlačítko), Green (zem)

12) Palivoměr (plovák v nádrži)

  • 1 až 2-pin – často Pink (signál) + Green (zem)

13) Neutrál / zpátečka

  • 1-pin ze spínače u převodovky – Light Green (neutrál), u zpátečky různé (např. Brown/White, Pink)

14) Tachometr / snímač rychlosti (pokud je)

  • 3-pin Hall – obvykle +5/12 V (Black), zem (Green), signál (např. Blue/White/Pink)

15) Nabíjení baterie – výstup z R/R

  • Red → + baterieGreen → zem (často přes 2-pin/4-pin blok u regulátoru)


Praktické tipy, jak si ověřit, co je co (i bez schématu)

  1. Kostra (Green) – multimetrem kontinuita vůči rámu: ~0 Ω.

  2. Baterie + (Red) – stálých +12 V i při vypnutém klíčku.

  3. + po klíčku (Black) – +12 V jen po otočení klíčku.

  4. Stator do R/R (White/Yellow/Yellow) – AC napětí roste s otáčkami.

  5. Pick-up (Blue/White) – krátký impuls při protáčení motoru (AC, desítky až stovky mV).

  6. Exciter (Black/Red) – AC napětí (desítky až ~100 V AC při startu) pro AC CDI.

  7. Výstup CDI do cívky (Black/Yellow) – krátké pulzy během startování.


Když měníš magneto/stator nebo typ regulátoru/CDI

  • 6-cívkové statory mívají 2× Yellow do regulátoru; 2/4/5-cívkové často White + Yellow.

  • Změna statoru může změnit počet a typ vodičů do regulátoru i CDI.

  • AC CDI ≠ DC CDI – vyžadují jiné napájení (AC vs. +12 V). Tvar konektoru klame.

  • Vždy si porovnej pinout, ne jen barvy a tvar konektoru.

Co se stane, když zapojíš „nesedící“ díly

  • Nesprávný stator/regulátor → nedobíjí baterii, bliká/přepaluje světlo, může zničit R/R.

  • Záměna AC a DC CDI → bez jiskry / slabá jiskra / poškození CDI.

  • Špatně přehozené vodiče (např. kill na +12 V) → motor nejde zhasnout, nebo naopak vůbec nenastartuje.

  • Prohozený pick-up (polarita) → velké předzápaly/mimo rozsah, motor kope nebo střílí.


Rychlá kontrola před prvním startem (checklist)

  • Kostry Green dotažené na čistý kov rámu.

  • Baterie správně zapojena: Red → +, Green → −.

  • Regulátor: sedí AC vstupy (White/Yellow) a výstup Red/Green.

  • CDI: správný typ (AC/DC) a pinout.

  • Cívka: Black/Yellow opravdu vede z CDI, ne ze světel.

  • Spínací skříňka/kill: Black/White při zhasnutí uzemňuje (spojí na Green).

  • Start relé: tenké piny Yellow/Red + Green, silné kabely baterie ↔ startér.


Shrnutí

  • Barvy pomáhají, ale měření je jistota.

  • Nejdůležitější vodiče pro jiskru: Black/Red (AC napájení CDI)Blue/White (pick-up)Black/Yellow (do cívky)Green (zem)Black/White (kill).

  • Pro nabíjení baterie sleduj White/Yellow → R/R → Red (k baterii) + Green (zem).

  • Při změně statoru/magneta nebo regulátoru vždy zkontroluj počet vodičů a pinout – ušetříš si hodiny hledání chyby i spálené součástky.