Vážení zákazníci, dovolujeme si vás informovat, že náš tým nebude v pondelí 15. září 2025 pracovat z důvodu dovolené. Děkujeme za pochopení, tým Pitbiker.cz

K čemu je spodní otvor ve válci u pitbike a dětských ATV 110/125cc

Možná jste si při pohledu na motor všimli, že ve spodní části válce je malý otvor. Není to chyba ani poškození.
Tento otvor je velmi důležitý – je to olejový kanál, kterým se vrací olej z horní části motoru (z hlavy) zpět dolů do převodovky.

Není to přívod oleje do hlavy, ale zpětný kanál.

OIL-FLOW-TECH


Kdy ho uvidíme

Tento otvor není vidět, pokud je motor složený.
Všimnete si ho až tehdy, když odmontujete hlavu válce. Olejový kanál vede soubežně s hlavním vrtáním válce, takže na první pohled může působit, jako by byl jeho součástí.


Proč je tento kanál důležitý

  • Bezpečný chod motoru: olej z hlavy motoru se musí vrátit zpět dolů, aby se mohl znovu použít k mazání.

  • Předchází poškození: pokud by byl otvor ucpaný, olej by zůstal „nahoře“ a dole by chyběl – to může způsobit přehřívání a vážné poškození motoru.

  • Zabraňuje únikům: správné těsnění a utěsnění zabraňuje tomu, aby olej vytékal mimo motor.


Co v kanálu nesmí chybět

  1. Kovová vložka – drží otvor přesně tvarovaný a zabraňuje jeho poškození.

  2. Gumové O-kroužky – těsní kanál, aby olej neunikal.

  3. Těsnění s otvorem přesně pro tento kanál – při výměně těsnění je nutné použít správný typ.

Častá chyba: Při opravě někteří lidé kovovou vložku nebo O-kroužky vyjmou a už je nevrátí – to vede k únikům oleje a problémům s mazacím systémem.


Kulatý nebo oválný otvor v těsnění pod hlavu?

Tento otvor v těsnění pod hlavu je určen právě pro olejový kanál.

  • Někde má tvar kulatý, jinde oválný (širší).

  • Při výměně těsnění musí otvor v těsnění přesně sedět s kanálem ve válci a bloku, jinak se olej bude vracet pomalu nebo vůbec.

  • Nesprávné těsnění může otvor částečně zakrýt, zpomalit odtok oleje a způsobit jeho hromadění v hlavě motoru.


Pozor na silikon

  • Pokud při montáži používáte těsnicí silikon, nedávejte ho k otvoru.

  • Přebytek silikonu se může utrhnout a otvor úplně ucpat – olej se nebude moci vracet a motor se může poškodit.


Kdy kanál zkontrolovat

  • Při každé výměně těsnění nebo rozebírání motoru.

  • Pokud si všimnete, že olej uniká z vrchu motoru, nebo je ho v motoru málo bez viditelného úniku.

  • Po větším servisu – před prvním startem nalijte trochu oleje do hlavy a podívejte se, jestli odteče dolů.


Jak se o kanál starat

  1. Při rozebírání motoru zkontrolujte, zda je vložka a O-kroužky na místě.

  2. Zkontrolujte, zda otvor v těsnění přesně sedí s otvorem v kanálu.

  3. Nepoužívejte příliš silikonu.

  4. Při složení motoru se ujistěte, že olej z hlavy odtéká bez překážek.


Shrnutí

Spodní otvor ve válci je zpětný olejový kanál, který vede soubežně s vrtáním válce a není vidět, pokud je motor složený. Díky němu se olej z horní části motoru vrací dolů a motor může správně fungovat.
Pokud bude ucpaný nebo špatně utěsněný, olej se nebude vracet a motor se může vážně poškodit. Proto při opravě vždy používejte správná těsnění, nezapomeňte na kovovou vložku a O-kroužky a dávejte pozor na přebytek silikonu.