K čemu je spodní otvor ve válci u pitbike a dětských ATV 110/125cc
Možná jste si při pohledu na motor všimli, že ve spodní části válce je malý otvor. Není to chyba ani poškození.
Tento otvor je velmi důležitý – je to olejový kanál, kterým se vrací olej z horní části motoru (z hlavy) zpět dolů do převodovky.
Není to přívod oleje do hlavy, ale zpětný kanál.
Kdy ho uvidíme
Tento otvor není vidět, pokud je motor složený.
Všimnete si ho až tehdy, když odmontujete hlavu válce. Olejový kanál vede soubežně s hlavním vrtáním válce, takže na první pohled může působit, jako by byl jeho součástí.
Proč je tento kanál důležitý
-
Bezpečný chod motoru: olej z hlavy motoru se musí vrátit zpět dolů, aby se mohl znovu použít k mazání.
-
Předchází poškození: pokud by byl otvor ucpaný, olej by zůstal „nahoře“ a dole by chyběl – to může způsobit přehřívání a vážné poškození motoru.
-
Zabraňuje únikům: správné těsnění a utěsnění zabraňuje tomu, aby olej vytékal mimo motor.
Co v kanálu nesmí chybět
-
Kovová vložka – drží otvor přesně tvarovaný a zabraňuje jeho poškození.
-
Gumové O-kroužky – těsní kanál, aby olej neunikal.
-
Těsnění s otvorem přesně pro tento kanál – při výměně těsnění je nutné použít správný typ.
Častá chyba: Při opravě někteří lidé kovovou vložku nebo O-kroužky vyjmou a už je nevrátí – to vede k únikům oleje a problémům s mazacím systémem.
Kulatý nebo oválný otvor v těsnění pod hlavu?
Tento otvor v těsnění pod hlavu je určen právě pro olejový kanál.
-
Při výměně těsnění musí otvor v těsnění přesně sedět s kanálem ve válci a bloku, jinak se olej bude vracet pomalu nebo vůbec.
-
Nesprávné těsnění může otvor částečně zakrýt, zpomalit odtok oleje a způsobit jeho hromadění v hlavě motoru.
Pozor na silikon
-
Pokud při montáži používáte těsnicí silikon, nedávejte ho k otvoru.
-
Přebytek silikonu se může utrhnout a otvor úplně ucpat – olej se nebude moci vracet a motor se může poškodit.
Kdy kanál zkontrolovat
-
Při každé výměně těsnění nebo rozebírání motoru.
-
Pokud si všimnete, že olej uniká z vrchu motoru, nebo je ho v motoru málo bez viditelného úniku.
-
Po větším servisu – před prvním startem nalijte trochu oleje do hlavy a podívejte se, jestli odteče dolů.
Jak se o kanál starat
-
Při rozebírání motoru zkontrolujte, zda je vložka a O-kroužky na místě.
-
Zkontrolujte, zda otvor v těsnění přesně sedí s otvorem v kanálu.
-
Nepoužívejte příliš silikonu.
-
Při složení motoru se ujistěte, že olej z hlavy odtéká bez překážek.
Shrnutí
Spodní otvor ve válci je zpětný olejový kanál, který vede soubežně s vrtáním válce a není vidět, pokud je motor složený. Díky němu se olej z horní části motoru vrací dolů a motor může správně fungovat.
Pokud bude ucpaný nebo špatně utěsněný, olej se nebude vracet a motor se může vážně poškodit. Proto při opravě vždy používejte správná těsnění, nezapomeňte na kovovou vložku a O-kroužky a dávejte pozor na přebytek silikonu.