Jak vybrat správný píst pro pitbike nebo dětskou čtyřkolku?

Nestačí jen vědět, že „mám 125-ku“

Pokud se vám zadřel píst a voláte na technickou podporu se slovy: „Mám pitbike 125cc, potřebuji nový píst“, je to sice začátek, ale rozhodně ne konec. Představte si, že byste zavolali do obchodu s oblečením a řekli: „Vážím 80 kg, jaké kalhoty mi doporučíte?“ Asi se vás zeptají i na obvod pasu, délku nohavic a typ střihu. U výběru pístu je to stejné – bez přesných parametrů se prostě nepohnete.

obrázok_2025-07-08_091431688


Co obsahuje pístní sada a proč nestačí měnit jen píst?

V našem eshopu nabízíme kompletní pístní sady, které zahrnují:

Vyměnit pouze samotný píst a ponechat staré kroužky je velká chyba. Představte si, že se osprchujete a znovu si obléknete týden staré spodní prádlo – nesmysl. Pístní kroužky se opotřebují podle konkrétního válce a jejich znovupoužití může vést ke ztrátě komprese, zvýšenému tření motoru nebo až k jeho zadření.


Základní parametry, které potřebujete pro výběr pístu:

Abychom vám mohli správně poradit, potřebujeme přesná data z vašeho motoru. Ideálně motor rozebrat a vyjmout samotný píst. Poté si změříte:

1. Průměr pístu / válce (např. 52,4 mm, 54 mm, 63,4 mm...)

  • Měřte vnitřní průměr válce ve střední části.

  • Pokud měříte píst, ideálně v oblasti u pístního čepu.

2. Průměr pístního čepu (např. 13 mm, 15 mm...)

  • Jde o otvor, kterým píst spojujete s ojnicí.

  • Nejčastější průměry jsou 13 mm (např. 110cc, 125cc) a 15 mm (např. 200cc Bashan).

3. Výška pístu

  • Od spodní hrany pístu po horní část hlavy (nebo přesněji od osy čepu k vrchu hlavy pístu).

  • Důležité zejména u atypických motorů s různým výškovým nastavením.


Pokročilá měření pro atypické případy

Pokud máte podezření, že váš motor používá netypický píst, doporučujeme navíc:

  • Změřit výšku hlavy pístu od středu čepu – určuje výšku kompresního prostoru.

  • Změřit „ocas“ pístu od osy čepu dolů – důležité pro určení vzdálenosti k dolní hraně pístu.

  • Porovnat počet a rozmístění kroužků – některé písty mají specifické rozvržení těsnících a stíracích kroužků.


Nejčastější typy pístů podle objemu motoru:

Objem motoru Průměr pístu Pístní čep
110cc 52,4 mm 13 mm
125cc 52,4–54 mm 13 mm
140cc 56 mm 13 mm
150cc 60 mm 15 mm
200cc (Bashan) 63,4 mm 15 mm
 

⚙️ TIP: Pokud si nejste jisti, vybírejte vždy podle změřených parametrů, ne jen podle názvu modelu na rámu.


Profesionální tipy pro výměnu pístu:

  • Vždy měňte kompletní pístní sadu. Staré kroužky nebo čep nikdy znovu nepoužívejte.

  • Zkontrolujte stav válce. Při výrazném opotřebení doporučujeme výměnu nebo honování.

  • Změřte vůli čepu a ojnice. Vytahaný čep může způsobit bouchání nebo až zadření motoru.

  • Používejte profesionální nářadí. Pístní kroužky se při neodborné montáži velmi snadno lámou.

  • Nakupujte pouze u ověřených prodejců. Levné díly neznámého původu často nesedí nebo mají špatné tolerance.


Shrnutí

Výběr správného pístu pro pitbike nebo dětskou čtyřkolku není odhad, ale přesné měření. S dobrou šuplerou a trochou trpělivosti zjistíte vše, co potřebujete. A pokud nám tyto údaje poskytnete, rádi vám pomůžeme vybrat ideální pístní sadu pre váš stroj.