Mnoho majitelů pitbiků nebo dětských čtyřkolek s obsahem motoru 110 až 125 cm³ si myslí, že nastavení rozvodu je něco komplikovaného. Pravdou však je, že pokud jste alespoň trochu manuálně zruční, zvládnete tento úkon sami doma. V tomto článku vám krok za krokem ukážeme, jak správně nastavit rozvod na motorech s označením 152FMI, 154FMI, 1P52FMI nebo 1P54FMI.
Upozornění
Existuje více způsobů, jak rozvod správně nastavit. Pokud jste četli nebo viděli jiný návod, nekombinujte jej s tímto návodem. Stejně tak platí, že náš postup nekombinujte s jinými zdroji.
Před zahájením práce
Předpokládáme, že váš motor dostal nový válec nebo hlavu a vahadla ventilů jsou již správně nastavena (návod na nastavení ventilů naleznete v předchozím blogu na našem webu).
Potřebné nástroje
-
Račna s ořechem 8, 9, 10
-
Malý plochý šroubovák (pro pomoc s otáčením vačkového hřídele)
Postup nastavení rozvodu
1. Demontáž krytů
Nejprve je nutné demontovat:
-
Boční víčko na hlavě motoru (kde se nachází rozvodový řetěz)
-
Kryt zapalování, kde je rotor (magneto)
2. Poloha vačkového hřídele
Vačkový hřídel ručně otočte do polohy, kdy se výfukový ventil zavírá a sací ventil začíná otevírat. V tomto bodě máme motor připravený na nastavení rozvodu.
3. Nastavení magneta (rotoru)
Magneto (rotor) může obsahovat několik značek (rysek a písmen). Nás zajímá značka s písmenem „T“ nebo tečkou. Tuto značku nastavíme do jedné linie se značkou na bloku motoru. Tato značka na bloku by měla směřovat kolmo nahoru (pozice na 12 hodin).
4. Nastavení rozvodového kolečka
Nyní se vrátíme k rozvodovému kolečku, které má na sobě označení (nejčastěji tečku). Tato tečka by měla směřovat vodorovně vlevo (směrem k 9. hodině). Na hlavě motoru se nachází stejné označení, přičemž tyto dvě značky musí směřovat přímo proti sobě.
5. Spojení kolečka s vačkou
Následně pomocí šroubů spojíme rozvodové kolečko s vačkou. Šrouby dotáhneme s citem, aby nedošlo k poškození závitů.
6. Kontrola nastavení (ručně)
Abychom se ujistili, že rozvod je nastaven správně, ručně protočíme magnetem (rotorem) 4-6 otáček. Dávejte pozor na případný kontakt ventilů s pístem. Pokud cítíte výrazný odpor (kvůli kompresi), vyšroubujte z válce svíčku – tato operace sníží odpor otáčení.
7. Opakovaná kontrola nastavení
Po protočení znovu nastavíme magneto do polohy „T“ (značka kolmo nahoru) a zkontrolujeme, zda tečka na rozvodovém kolečku opět směřuje vlevo ke značce na hlavě motoru. Pokud jsou obě značky přesně ve správné poloze, rozvod je správně nastaven.
8. Finální montáž
Následně vrátíme svíčku zpět do válce, připojíme vysokonapěťový kabel a pokusíme se motor nastartovat.
Ověření správnosti
-
Pokud motor bez problémů startuje a drží stabilní otáčky, vše jste zvládli správně.
-
Pokud motor nechce nastartovat, nedrží otáčky nebo střílí do výfuku, rozvod jste nenastavili správně. V takovém případě zastavte motor a celý postup opakujte.
Závěrečné tipy
-
Při výměně rozvodu doporučujeme vždy vyměnit také rozvodový řetěz a napínáky.
-
Používejte profesionální díly od certifikovaných prodejců, abyste předešli zbytečným problémům.
Pokud si i přes návod nevíte rady nebo se chcete ujistit, že postupujete správně, neváhejte nás kontaktovat telefonicky nebo přes náš webchat. Více technických informací a rad najdete také v dalších blogových článcích na našem webu.
Nezapomínejte, že správně nastavený rozvod výrazně prodlužuje životnost vašeho motoru a zajišťuje jeho bezproblémový chod.