Před každou jízdou na pitbiku by měla být samozřejmostí důkladná technická kontrola.
Jde o tvou bezpečnost, správnou funkčnost stroje a prodloužení životnosti jednotlivých dílů.
Tento článek ti přináší kompletní checklist s přesnými technickými údaji a profesionálními doporučeními.
1. Vizuální kontrola motorky
Zkontroluj:
-
Stav rámu – praskliny, ohnutí, poškození svarů.
-
Uchycení a stav plastů – musí být pevné a bez trhlin.
Technická doporučení:
-
Šrouby plastů dotahuj na 5–8 Nm (šrouby M6).
-
Při zjištění poškození rámu je zakázáno pokračovat v jízdě.
2. Pneumatiky a kola
Zkontroluj:
-
Tlak v pneumatikách:
-
Terén (bláto, písek): 0,7–0,8 bar.
-
Suchý a tvrdý povrch: 0,9–1,0 bar.
-
-
Hloubka dezénu: minimálně 2 mm.
-
Ložiska kol: žádná boční vůle.
Technická doporučení:
-
Přední osa: dotáhnout na 35–45 Nm.
-
Zadní osa: dotáhnout na 80–100 Nm.
3. Brzdy
Zkontroluj:
-
Funkčnost přední a zadní brzdy.
-
Tloušťku brzdových destiček – minimálně 1,5 mm brzdového materiálu.
-
Stav a hladinu brzdové kapaliny (typ DOT 4 nebo DOT 5.1).
Technická doporučení:
-
Pokud je páčka "měkká", systém je zavzdušněný – je nutné odvzdušnit.
-
Brzdovou kapalinu měň každých 12 měsíců.
4. Řetěz
Zkontroluj:
-
Napnutí řetězu – vůle 2–3 cm.
-
Stav článků a jejich mazání.
Technická doporučení:
-
Řetěz maž každých 5 hodin jízdy nebo po každé jízdě v blátě.
5. Lanká a páčky
Zkontroluj:
-
Plynulý chod plynového a spojkového lanka.
-
Pevné uchycení páček.
Technická doporučení:
-
Vůle spojkového lanka: 2–3 mm.
-
Vůle plynového lanka: 1–2 mm.
6. Tlumiče a odpružení
Zkontroluj:
-
Vidlice a zadní tlumič – nesmí mít stopy úniku oleje.
-
Správné nastavení předpětí zadního tlumiče podle hmotnosti jezdce.
Technická doporučení:
-
Zadní pružení: při dosednutí jezdce by mělo být stlačení 25–30 % celkového zdvihu (při 270 mm zdvihu cca 70–80 mm).
7. Zapalování a elektrika
Zkontroluj:
-
Funkčnost startování a vypínače motoru (kill switch).
Technická doporučení:
-
Zapalovací svíčka: vzdálenost elektrod 0,6–0,7 mm.
-
Výmena svíčky každých 15–20 motohodin.
8. Palivo a olej
Zkontroluj:
-
Stav paliva – nesmí být zatuchlé nebo staré.
-
Stav motorového oleje.
Technická doporučení:
-
Doporučený olej: 10W-40 polosyntetický pro 4T motory.
-
Výměna oleje každých 10 motohodin nebo každé 3 měsíce.
9. Výfuk
Zkontroluj:
-
Pevnost uchycení výfuku a možné praskliny.
Technická doporučení:
-
Šrouby výfuku dotahuj na 15–20 Nm.
-
Pravidelně kontroluj silentbloky výfuku.
10. Ostatní šrouby a matice
Zkontroluj:
-
Upevnění řídítek, stupaček a motoru.
Technická doporučení:
➔ Doplněné body kontroly (často přehlížené)
11. Řízení (hlavové složení)
-
Žádná vůle v řízení.
-
Utahovací moment: 20–25 Nm.
12. Lanká spojky a plynu
-
Spojka: vůle 2–3 mm.
-
Plyn: vůle 1–2 mm.
13. Zadní tlumič
-
Správné předpětí pružiny podle hmotnosti jezdce.
14. Chladicí systém (u vodou chlazených motorů)
-
Chladicí kapalina na správné hladině.
-
Pracovní tlak systému: cca 1,1 bar.
15. Palivový systém
-
Přetlak a stav palivové hadice (průměr 5–6 mm).
16. Karburátor
-
Volnoběžné otáčky nastavit na 1600–1800 ot./min.
17. Převodovka a řazení
-
Plynulé řazení všech rychlostí bez rázů.
-
Páka řazení: dotáhnout na 15–18 Nm.
Shrnutí – Přehled technických hodnot
Komponent | Doporučená hodnota |
---|---|
Tlak v pneumatikách | 0,7–1,0 bar |
Vůle řetězu | 2–3 cm |
Tloušťka brzdových destiček | min. 1,5 mm |
Volnoběžné otáčky motoru | 1600–1800 ot./min |
Vůle spojkového lanka | 2–3 mm |
Vůle plynového lanka | 1–2 mm |
Utahovací moment řízení | 20–25 Nm |
Utahovací moment přední osy | 35–45 Nm |
Utahovací moment zadní osy | 80–100 Nm |
Utahovací moment řídítek | 18–22 Nm |
Utahovací moment stupaček | 30–35 Nm |
Utahovací moment kyvné vidlice | 70–90 Nm |
Vzdálenost elektrod svíčky | 0,6–0,7 mm |
Doporučený olej | 10W-40 polosyntetický |
Důležitá doporučení na závěr
-
Před každou jízdou proveď úplnou fyzickou a funkční kontrolu všech hlavních komponentů.
-
K dotahování kritických šroubů vždy používej momentový klíč.
-
Pokud zjistíš jakékoliv poškození nebo odchylku, nepokračuj v jízdě – nejprve závadu odstraň.
-
Pravidelným dodržováním checklistu prodloužíš životnost stroje, zvýšíš svou bezpečnost a minimalizuješ riziko poruch.
Závěr
Bezpečnostní kontrola před jízdou ti zabere maximálně 10–15 minut, ale významně zvýší tvoji bezpečnost i spolehlivost stroje.
Skutečný jezdec se pozná podle toho, jak se o svůj stroj stará!